Ból kręgosłupa o podłożu naczyniowym: Objawy, Przyczyny i Czynniki Ryzyka

18 marca 2024

Ból pochodzenia naczyniowego może być mylony z innymi schorzeniami, takimi jak problemy mechaniczne, neurologiczne czy zapalenie stawów. Czasami, nawet u pacjentów z zespołami naczyniowymi, problemy kostno-mięśniowe mogą zostać przeoczne, gdyż wszystkie objawy są przypisywane niewydolności naczyniowej.

Ten rodzaj bólu może mieć charakter trzewny lub somatyczny, a u osób starszych może być związany z miażdżycą na tylnej ścianie aorty brzusznej. Uszkodzenie dużych naczyń może wystąpić w wyniku operacji na krążkach międzykręgowych lub w wyniku powikłań pooperacyjnych. Rzadko krwawienie może również wywoływać ból kręgosłupa.

Najczęstszym podłożem bólu kręgosłupa o charakterze naczyniowym jest miażdżyca naczyń obwodowych, często związana z paleniem tytoniu, nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, wiekiem oraz podwyższonym poziomem cholesterolu.

Wiek jest istotnym czynnikiem ryzyka dla bólu kręgosłupa o podłożu naczyniowym, szczególnie u osób w średnim lub starszym wieku. Obecność chorób serca, zarówno u pacjenta, jak i w rodzinie, również stanowi czynnik ostrzegawczy. Stały ból w okolicy klatki piersiowej może być objawem zawału serca, szczególnie u kobiet w okresie okołomenopauzalnym.

U pacjentów starszych z długotrwałym, niespecyficznym bólem kręgosłupa, może wystąpić zamykanie tętnic kręgowych lub tętnicy krzyżowej środkowej z powodu zwyrodnienia krążka międzykręgowego. Warto zauważyć, że ból kręgosłupa, towarzyszące mu objawy neurologiczne i wysoki poziom lipoprotein o małej gęstości, stanowią istotne sygnały alarmowe.